Regio

Astrid Jacobs wil mkb vooruit helpen met boek

Astrid Jacobs
Astrid Jacobs

REGIO – Regionale ondernemers zijn ambitieuze en vastberaden mannen of vrouwen die het verschil kunnen maken. Met dat idee in het achterhoofd schreef Astrid Jacobs het boek ‘Boek Vooruitgang!’. In september 2015 ziet het boek het licht.

De aanwezigheid van het mkb in de Nederlandse economie is groot: vrijwel alle bedrijven in Nederland hebben minder dan 250 werkzame personen. Deze bedrijven zijn goed voor circa 60% van de werkgelegenheid, omzet en bruto toegevoegde waarde in onze economie. Dat blijkt uit een recent rapport van onderzoeksbureau Panteia. ‘De dynamische rol van het mkb in de vorm van de bijdrage aan de economische groei van Nederland is echter afgenomen. Circa de helft van het mkb vervult een innovatieve rol in de ondernemende, Nederlandse economie.

Oude zekerheden zijn vervangen door nieuwe onzekerheden. Er is ondernemerschap nodig om ideeën uit te proberen, nieuwe producten te ontwikkelen en te vermarkten, en de daaraan verbonden risico’s te dragen. Het zoeken naar de beste en naar nieuwe processen, producten en toepassingen zorgt voor de behoefte aan experimenterende relatief kleine bedrijven. Deze bedrijven bewijzen wat het beste werkt, waarna vervolgens opschaling plaatsvindt.’

‘Het is makkelijk om de successen van wereldspelers te zien’, zegt Jacobs. ‘Je kunt dan denken als kleinere speler: dat lukt mij toch niet. Maar met die instelling kom je niet verder. Maak gebruik van de kracht van je flexibiliteit. Zorg ervoor dat je je wendbaarheid positief inzet. Een regionale speedboot kan veel meer dynamiek inbrengen dan een grote mammoettanker van wereldklasse.’

Boek Vooruitgang reikt een praktisch kader aan om bedrijfsdoelen te realiseren, rekening houdend met de unieke uitgangspunten van de ondernemer. Jacobs gebruikt in het boek voortdurend de metafoor van het rijden met een navigatiesysteem. Uiteindelijk krijgt de ondernemer een praktische methode voor ontwikkeling, waarin de ondernemer ook leert zijn of haar eigen weg te gaan.

Grote namen zijn ook klein begonnen
Bedrijven als Apple en Amazon, Disney, Mattel, Google, Starbucks en Harley Davidson begonnen ook niet als de marktbepalende giganten die ze nu zijn. Wat ze gemeen hebben? Deze bedrijven zijn allemaal opgestart vanuit een garage. ‘Elk bedrijf heeft in meer of mindere mate een eenvoudige start. Maar het gaat niet om waar je start, het gaat om waar je naartoe wilt en waar je uitkomt.’

Jacobs helpt de lezer het einddoel continu in het vizier te houden. ‘Kansen, risico’s en bedreigingen verschuiven steeds meer van fysiek naar digitaal. Uit onderzoek van de Oxford University (The future of employment, 2013) blijkt dat ongeveer de helft van de onderzochte banen over 10 tot 20 jaar het risico loopt geen bestaansrecht meer te hebben in onze maatschappij. Er moet dus iets gebeuren. Ondernemers die bereid zijn met hun persoonlijke drive en zakelijke visie stappen te zetten, zullen een voortdurend proces van groei en vernieuwing moeten ondergaan.’

In hun ontwikkeling zijn ze in staat hun bedrijf, hun team, hun omgeving en hun gezin mee te nemen. Daarmee zetten ze iets op de kaart.

Astrid Jacobs: ‘In nagenoeg alles wat je kunt bereiken in het leven, zijn mensen je voorgegaan. Ik wil lezers laten inzien dat succes voor iedereen is weggelegd. Je kunt van die anderen leren, hun kennis, ervaringen en methoden tot je nemen. Je kunt kaders en structuren benutten voor iedere situatie. Niemand heeft jouw unieke achtergrond en persoonlijke kenmerken. Het is daarom heel belangrijk om je eigen kompas te leren gebruiken en jouw eigen route uit te stippelen. Willen we niet te veel? Dat denk ik niet. Zonder innovatieve ontwikkelingen staan we stil en boeken we geen vooruitgang.’

Over de auteur
Astrid Jacobs (1969) begeleidt ambitieuze leidinggevenden en ondernemers met personeel bij de weg naar groei. Met haar bedrijf INSIGHT/matters bundelt ze haar ervaring als leidinggevende, haar skills als coach en haar drive als ondernemer. Zo brengt ze ondernemers, teams en organisaties op energieke wijze in beweging. ‘We moeten wel zorgen dat we als ondernemers zeer snel aanhaken bij de ontwikkelingen en openstaan voor verandering, of beter nog: koersbepalend zijn! Niet alleen de techniek, maar ook de mensen: klaar voor de toekomst.’

Boek Vooruitgang is op 1 augustus verkrijgbaar via de reguliere en online boekhandels. De boekpresentatie zal op donderdag 10 september 2015 plaatsvinden.

ISBN 978-94-90085-650

Andere interessante berichten